Πέμπτη 26 Νοεμβρίου 2015

Συζητώντας με την συγγραφέα Μαίρη Κόντζογλου!

    Η Μαίρη Κόντζογλου μας παρουσιάζει, μέσα από την ακόλουθη συνέντευξη, το Πέρα από τα Παλιά Ασήμια, το τρίτο και τελευταίο, δηλαδή, μέρος της πρόσφατης και πολυδιαβασμένης τριλογίας της, η οποία και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο με γενικό τίτλο Τα Παλιά Ασήμια.
   Η τριλογία της έχει αγαπηθεί από το αναγνωστικό κοινό και όλοι εμείς οι αναγνώστες της αναμέναμε με ανυπομονησία την ολοκλήρωση αυτής της αγαπημένης σειράς βιβλίων! Προσωπικά την δεδομένη στιγμή διαβάζω το Πέρα από τα Παλιά Ασήμια και ταξιδεύω με την πένα της συγγραφέως στον έρωτα, στις αλησμόνητες πατρίδες και στην απρόβλεπτη υπόθεση του νιώθοντας την κάθε λέξη, την κάθε ενέργεια που αυτή κουβαλά. Σας παροτρύνω, όσοι δεν την έχετε διαβάσει ακόμα, να το κάνετε σύντομα, στις σελίδες της θα συναντήσετε γραφή και πλοκή που θα καλύψει τις αναγνωστικές σας απαιτήσεις. 
   Μέχρι τότε όμως απολαύστε την συνέντευξη που παραχώρησε στις ΒιβλιοΑναφορές η συγγραφέας Μαίρη Κόντζογλου, την οποία την ευχαριστώ θερμά για το χρόνο που διέθεσε ώστε να απαντήσει στο ερωτηματολόγιο μου…. Οι απαντήσεις της μας δίνουν ένα γενναιόδωρο κομμάτι του έργου και της προσωπικότητας της!
     Απολαύστε την λοιπόν.... 

1) Το νέο σας πόνημα, το «Πέρα από τα Παλιά Ασήμια», το οποίο και αποτελεί το τρίτο και τελευταίο μέρος της πρόσφατης τριλογίας σας με γενικό τίτλο «Τα Παλιά Ασήμια», κυκλοφόρησε στα μέσα Νοέμβρη από τις εκδόσεις Μεταίχμιο! Αφού σας ευχηθώ να είναι καλοτάξιδο, θα σας ζητήσω να μας το παρουσιάσετε με τον δικό σας μοναδικό τρόπο.

Tο ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΑΣΗΜΙΑ είναι ένα βιβλίο που μιλάει για την προσφυγιά. Μ'αυτήν την έννοια, είναι πιο επίκαιρο από ποτέ -δεν είχα φανταστεί πως θα υπήρχε τέτοια τραγική σύμπτωση... Η ηρωίδα μου Σεβαστή Χατζηαβράμογλου φτάνει στην Ελλάδα μαζί με χιλιάδες άλλους πρόσφυγες. Πίσω έχει αφήσει τα πάντα: πατρίδα, γονιούς, αδέλφια, περιουσία και έναν μεγάλο έρωτα. Στην Ελλάδα δεν έχει τίποτα. Μόνο την ανιψιά της και την ελπίδα να ξαναβρεθεί με τον αγαπημένο της.

2) Διαβάζοντας ένα βιβλίο ψάχνω πάντα κάτω από τις λέξεις τα μηνύματα που ίσως θέλει ο συγγραφέας να μεταφέρει στους αναγνώστες του. Μπορείτε να μοιραστείτε μαζί μας ένα μήνυμα που η ιστορία της Σεβαστής και του Έλμερ θέλει οπωσδήποτε να το μεταλαμπαδεύσει στους αναγνώστες της; 

Αν και δεν μου αρέσει να συζητάω για τα μηνύματα που μεταφέρουν τα βιβλία μου, αφού μου το ζητάς θα το κάνω. Όπως το λέω και μέσα στο βιβλίο , η αγάπη τους είναι τόσο μεγάλη ώστε χώρεσε και άλλους μέσα. Η αγάπη λοιπόν είναι μια τεράστια, παγκόσμια αγκαλιά.

3) Ποιος από τους ήρωες Των Παλιών Ασημιών είναι ο αγαπημένος σας; Και ποιος σας ‘’ταλαιπώρησε’’, είτε ψυχολογικά, αφού απείχε πολύ από τον δικό σας ψυχισμό, είτε τεχνικά, να τον αποτυπώσετε στο χαρτί; 

Αν και μου είναι δύσκολο να ξεχωρίσω κάποιον γιατί όλοι είναι παιδιά μου, απερίφραστα θα ονομάσω την Σεβαστή, γιατί είναι μια ηρωίδα της ζωής. Κανείς δεν με δυσκόλεψε τεχνικά, εννοείται πως όλοι τους είναι μακριά από τον δικό μου ψυχισμό, ψήγματα μόνο δικά μας έχουν οι ήρωες -και όλοι το ίδιο- , θα ήταν ανούσιο να περιγράφεις τον εαυτό σου σε κάθε βιβλίο. Και πολύ εγωιστικό. Είναι τόσος ο έρωτας μου γι'αυτούς που ακόμη κι αν με δυσκολέψουν κάπου, το ξεχνώ αμέσως.

4) Στην τριλογία οι ήρωες σας τοποθετούνται σε εποχές που η Ιστορία παίζει ρόλο πρωταγωνιστικό. Τι είναι αυτό που σας μαγνήτισε, εκτός βέβαια από τα ιστορικά γεγονότα, και τοποθετήσατε τους ήρωές σας σε εκείνες τις ιστορικές εποχές; Η εποχή μας, άραγε, είναι μια εποχή που μπορεί να εμπνεύσει έναν δημιουργό; 

Πράγματι, η συγκεκριμένη εποχή έχει πάρα πολλά γεγονότα, άλλαξε η μορφή του κόσμου, της Ελλάδας περισσότερο. Πιστεύω πως κάθε εποχή μπορεί να εμπνεύσει έναν δημιουργό, λιγότερο ή περισσότερο, εμένα πάντως τα τελευταία 3-4 χρόνια, ίσως γιατί ασχολούμαι με παλιότερα γεγονότα δεν με έχει εμπνεύσει. Ίσα ίσα που βρίσκω ενδιαφέρον στο να 'φωτίσω' κάποια ιστορικά γεγονότα, μέσα από τη λογοτεχνία.

5) Πείτε μας τα συναισθήματα ή τις σκέψεις που σας συντρόφευαν την στιγμή που γράφατε την λέξη Τέλος στην ιστορία Των Παλιών Ασημιών.

Χαρά, συγκίνηση και ένα αίσθημα πως είμαι ευλογημένη. Γιατί η τριλογία είναι ένα μακρόπνοο έργο, ποτέ δεν ξέρεις αν θα ζήσεις, αν θα έχεις έμπνευση, δυνάμεις, διαύγεια και πολλά άλλα για να την τελειώσεις 4 χρόνια μετά. Κυρίως αυτό. Αισθάνθηκα πως είμαι ευλογημένη αφού κατόρθωσα να την ολοκλήρωσω.

6) Τι έδωσε η συγγραφή της τριλογίας στον άνθρωπο και συγγραφέα Μαίρη Κόντζογλου;

Όλα τα βιβλία μου δίνουν στιγμές απίστευτης ικανοποίησης,γιατί λατρεύω τη συγγραφή και να βάζω στοιχήματα με τον εαυτό μου. Ειδικά η τριλογία ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΑΣΗΜΙΑ μου άφησαν και πολλές ιστορικές γνώσεις από την εξονυχιστική έρευνα και εξαντλητική μελέτη που έκανα.

7) Σεβαστή, Έλμερ, Ελισσώ, Καισάρεια, Σινασό, Πόντος…. Ήρωες και τόποι που σας συντρόφευαν, αν κάνω σωστά τον υπολογισμό, το λιγότερο τρία χρόνια. Με ποιο τρόπο θα απαγκιστρωθείτε από τους ήρωες και τους τόπους της τριλογίας ώστε να προχωρήσετε στην συγγραφή του επόμενου βιβλίου σας; 

4 χρόνια και 5 μήνες για την ακρίβεια. Έχω ήδη απαγκιστρωθεί, πάντα όταν τελειώνω ένα βιβλίο είμαι κάπως χαμένη, γρήγορα όμως ψάχνω να βρω με τι θα ασχοληθώ μετά. Αυτό το στάδιο είναι λυτρωτικό για μένα, αν τύχει δε να είμαι τυχερή και να βρω σύντομα το νέο μου θέμα, αρχίζω και παθιάζομαι πάλι. Από τη στιγμή δε που το βιβλίο εκδίδεται , δεν το σκέφτομαι καθόλου. Αισθάνομαι σαν να μην μου ανήκει πια, τώρα είναι των αναγνωστών.

8) Ποιος διαβάζει για πρώτη φορά το βιβλίο σας ή κάποιες από τις πρώτες σελίδες του από το οικείο περιβάλλον σας; Δέχεστε την όποια κριτική του και επηρεασμένη από αυτή σπεύδετε να διορθώσετε τις όποιες παρατηρήσεις του -αν φυσικά υπάρχουν!- ή είστε ‘’αμετακίνητη’’ σε ότι έχετε γράψει;

Αν γράψω κάτι που μου αρέσει πολύ, το διαβάζω στον άνδρα μου. Έτσι, για να 'ποτίσω' την ματαιοδοξία μου. Σε κανένα δεν δίνω να διαβάσει τίποτα. Γράφω, σβήνω, αλλάζω, ματώνω πάνω στις (ηλεκτρονικές) σελίδες. Όταν το δίνω στον εκδοτικό είμαι σίγουρη πως καλύτερα δεν μπορούσα να το γράψω. Πως έφτασα στα όρια μου.
Στη φάση της επιμέλειας, αν η επιμελήτρια μου κάνει μια διόρθωση που καταλαβαίνω πως θα είναι προς όφελος του έργου μου, τη δέχομαι με πολύ μεγάλη ευχαρίστηση.

9) Οι κριτικές που υπάρχουν για τα έργα σας είναι κάτι παραπάνω από επαινετικές! Όλη αυτή η αγάπη σίγουρα θα σας χαροποιεί και θα σας οπλίζει με αισιοδοξία για τα μελλοντικά σας βήματα. Όταν γράφεται σκέφτεστε το αναγνωστικό σας κοινό και το τι θα του άρεσε περισσότερο και αυτό γράφετε ή αυτές οι πρακτικές, θα έλεγα, σκέψεις δεν έχουν καμία θέση την ώρα της γραφής; 

Δεν σκέφτομαι κανένα την ώρα που γράφω. Είμαι βυθισμένη σε έναν δικό μου κόσμο, δεν είναι εύκολο, ούτε έχω τόσες δυνατότητες να μπαινοβγαίνω με άνεση από τον έναν κόσμο στον άλλον. Γράφω για τον εαυτό μου και γράφω μόνο τις αλήθειες μου. Και αυτό ο κόσμος το καταλαβαίνει. Και γι'αυτό αντιδρά όπως αντιδρά.

10) Πότε ήρθε η συγγραφή στην ζωή της Μαίρη Κόντζογλου; Ποια ανάγκη τής καλύπτει; 

Μόλις πριν 11 χρόνια. Καμιά συνειδητή ανάγκη δεν μου καλύπτει. Είναι κάτι τόσο φυσικό, όσο το να αναπνέω.

11) Μέσα στο γραπτό σας βάζετε αυτοβιογραφικά στοιχεία; 

Ο δημιουργός και δη ο συγγραφέας, είτε το θέλει ,είτε όχι, βάζει 'ψήγματα' της ζωής του στο έργο του. Το βρίσκω απόλυτα φυσικό.

12) Ποιο βιβλίο σάς επηρέασε και έμεινε χαραγμένο στη μνήμη σας αφού πιστεύετε πως και αυτό διαμόρφωσε την σκέψη σας;

Πολλά βιβλία με έχουν επηρεάσει, ένα εξ αυτών η ΑΣΚΗΤΙΚΗ του Καζαντζάκη.

13) Ο αγαπημένος σας σύγχρονος συγγραφέας; Και κλασσικός; 

Πολλοί συγγραφείς. Λατρεύω τους λατινοαμερικάνους. Της σχολής του μαγικού ρεαλισμού.

14) Στον καιρό της Κρίσης η Λογοτεχνία και η ανάγνωσή της τι μπορεί να δώσει στον μέσο πολίτη;

Ότι και πάντα. Καταφύγιο και ορμητήριο μαζί. Για νέες σκέψεις, νέες ιδέες. Για ταξίδια του νου και της ψυχής.

15) Θα κάνω την ερώτηση που κάνω στους φίλους που ξέρω πως διαβάζουν: Ποιο βιβλίο διαβάζετε αυτή την περίοδο;

Λεπτομέρειες για το τέλος του κόσμου - Ευγ. Αρανίτσης.

16) Πείτε μας μια φράση που σας εκφράζει και αποτελεί για σας μότο ζωής;

Αγάπη

17) Στο ερωτηματολόγιο μου ρωτώ σχεδόν πάντα τους συγγραφείς για τα επόμενα συγγραφικά τους βήματα. Με εσάς όμως δεν θα κάνω το ίδιο, μιας και οι ήρωες του νέου σας πονήματος φαντάζομαι πως κατακλύζουν ακόμη την σκέψη σας. Θα αρκεστώ λοιπόν στο εξής ερώτημα: Πείτε μας ένα θέμα που θα θέλατε οπωσδήποτε να ασχοληθείτε σε κάποιο από τα επόμενα βιβλία σας; 

Η απιστία

18) Κλείνοντας, και αφού σας ευχαριστήσω πολύ για τον χρόνο που διαθέσατε για να απαντήσετε στο ερωτηματολόγιο μου, θα ήθελα να δώσετε ένα μήνυμα στους αναγνώστες σας.

Να διαβάζουν με τη ψυχή, όχι με τα μάτια.

*******

Βιογραφία Συγγραφέως: 

Η Μαίρη Κόντζογλου γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες και Κοινωνιολογία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Εργάστηκε σε μεγάλες ελληνικές εταιρείες σε τομείς που αντικείμενό τους έχουν την επικοινωνία (μάρκετινγκ, δημόσιες σχέσεις, οργάνωση εκδηλώσεων/συνεδρίων, εκδόσεις). Σήμερα εργάζεται ως υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων και επικοινωνίας της εταιρείας "Εγνατία Οδός" Α.Ε. Είναι παντρεμένη και έχει δύο παιδιά.
Βιβλία της: ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΑΣΗΜΙΑ, ΜΙΑ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΑΣΗΜΙΑ, ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΑΣΗΜΙΑ, ΧΙΛΙΕΣ ΖΩΕΣ ΑΠΟΨΕ, ΟΙ ΜΕΣΗΜΒΡΙΝΟΙ ΤΗΣ ΖΩΗΣ: ΣΤΑ ΦΕΓΓΑΡΙΑ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ, ΟΙ ΜΕΣΗΜΒΡΙΝΟΙ ΤΗΣ ΖΩΗΣ: ΣΤΗ ΓΗ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ, ΟΙ ΜΕΣΗΜΒΡΙΝΟΙ ΤΗΣ ΖΩΗΣ: ΣΤΟΥΣ ΗΛΙΟΥΣ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ, ΠΕΡΠΑΤΑ ΜΕ ΤΟΝ ΑΓΓΕΛΟ ΣΟΥ και ΤΟ ΜΕΛΙ ΤΟ ΘΑΛΑΣΣΙΝΟ. 

Πηγή Βιογραφίας: www.biblionet.gr

Δήμητρα Κωλέτη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου