Δευτέρα 13 Αυγούστου 2018

Η Αγαπητικιά-Σόφη Θεοδωρίδου

     Η Ρόσα, «Η Αγαπητικιά» της Σόφης Θεοδωρίδου, οδηγεί τον αναγνώστη στα δύσκολα μονοπάτια του Α’ Παγκόσμιου πολέμου και του Εθνικού Διχασμού κάνοντας μάλιστα τον τελευταίο βίωμα του, αφού μέσα από τις περιγραφές της συγγραφέως κατορθώνει αυτή η έκφραση, όπως εύστοχα παρατηρεί στις τελευταίες σελίδες του μία από τις ηρωίδες, να μην λειτουργεί απλώς ως έκφραση αλλά να αποκτήσει την διάσταση στην οποία τα γεγονότα και το κλίμα κάνουν κατανοητή μια από τις πιο μαύρες σελίδες της Ιστορίας μας αυτή του Διχασμού, οι συνέπειες του οποίου έπαιξαν καθοριστικό ρόλο για πολλές δεκαετίες στην μοίρα του λαού μας. 

     Η σφιχτοδεμένη αφήγηση ξεκινά με την νεαρή φίλη της ενενηντάχρονης Ρόσας, την Μέλι, να διαβάζει το χειρόγραφο με την αυτοβιογραφία της υπερήλικης φίλη της. Η Μέλι γυρίζει τις σελίδες και ταυτόχρονα γυρίζει δεκαετίες πίσω στην Ιστορία... εκεί που ο έρωτας της για τον φοιτητή ιατρικής Χάρη βρίσκει τροχοπέδη τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες του Εθνικού Διχασμού...


''ανάμεσα στο πλήθος που υποδέχεται τον Βασιλιά έχουν τρυπώσει ο Έρωτας μα και η Διχόνοια, τα δυο στοιχεία ή και στοιχειά που θα την πάρουν στο κατόπι...'' 

      Η Ρόσα είναι κόρη μιας αστικής φιλοβασιλικής οικογένειας. Η μητέρα της εγκαταλείπει την ανατροφή της στο προσωπικό του αρχοντικού και στον μποέμ πατέρα της μικρής. Έτσι η Ρόσα μεγαλώνει απολαμβάνοντας ελευθερία κινήσεων που κοπέλες της εποχής δεν διανοούνταν. Τα καλοκαίρια της τα περνά στην Κηφισιά όπου απολαμβάνει την φύση και την ιππασία με το αγαπημένο της άλογο. Διαφέρει λοιπόν πολύ από τις νεαρές της εποχής της αφού ενώ θα έπρεπε να ασχολούταν μόνο με τον καλλωπισμό και την ανεύρεση συζύγου εκείνη έχει άποψη για την πολιτική ζωή, κοινωνικές ευαισθησίες και ενδιαφέροντα που πολλές φορές σοκάρουν.
      Η ίδια ως αφετηρία για την συγγραφή της αυτοβιογραφίας της χρησιμοποιεί την μέρα που ο βασιλιάς Κωνσταντίνος και η κυβέρνηση Βενιζέλου αποβιβάζονται στο Φάληρο μετά την νικηφόρα για την Ελλάδα λήξη του Β’Βαλκανικού πολέμου και την κατάκτηση της Σαλονίκης και της Μακεδονίας. Αυτή είναι για την Ρόσα η απαρχή όλων καθώς ανάμεσα στο πλήθος που υποδέχεται τον βασιλιά έχουν τρυπώσει ο Έρωτας μα και η Διχόνοια, τα δυο στοιχεία ή και στοιχειά που θα την πάρουν στο κατόπι...
       Ο Χάρης με καταγωγή από την Μακεδονία σπεύδει να υποδεχθεί τους δύο άντρες που απελευθέρωσαν τα πατρώα εδάφη. Ανάμεσα στον κόσμο που ακολουθεί τους άντρες που θα παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην Ιστορία της Ελλάδος είναι και ο επιχειρηματίας Λευτέρης Καλογερόπουλος με την κόρη του Ρόσα. Για μια απειροελάχιστη στιγμή η ματιά του Χάρη θα πέσει επάνω στην κοκκινομάλλα κοπέλα αιχμαλωτίζοντας υποσυνείδητα την ξεχωριστή της όψη, γεγονός που στο νέο τους αντάμωμα, κάμποσους μήνες αργότερα στην Κηφισιά, θα αναδυθεί απ’ αυτό και θα βοηθήσει στο να καταπολεμήσει τους όποιους ενδοιασμούς λόγω της διαφορετικής κοινωνικής τάξης όπου ανήκει και να ‘ρθει ο ένας όλο και πιο κοντά στον άλλο. Η Ρόσα τότε θα ανταποκριθεί ή καλύτερα με τις ενέργειες της θα ανοίξει το έδαφος για τον Έρωτα ο οποίος όλο και ανθίσει. Οι συναντήσεις θα πυκνώσουν σε μια χώρα που ο Α’ Παγκόσμιος πόλεμος και η ουδετερότητα που θέλει να κρατήσει ο Βασιλιάς θα διχάσει την κοινωνία και θα χωρίσει ακόμα και τα μέλη οικογενειών σε δύο στρατόπεδα: στους βενιζελκούς και τους κωνσταντινικούς. Η οικογένεια της Ρόσας όμως όταν θα μάθει την σχέση της με τον Χάρη, τον Τουρκομερίτη, όπως τον αποκαλούν, που έχει επιλέξει μάλιστα και το στρατόπεδο του Βενιζέλου, θα επέμβη αποφασιστηκα με τον πατέρα της να την φυλακίζει στην Κηφισιά...
      Οι σελίδες προχωρούν... το ζευγάρι χωρίζει... η διχόνοια σπέρνει θύελλες... η Αθήνα βράζει... ο Βενιζέλος αποχωρεί από την Αθήνα μαζί με τους οπαδούς του και ιδρύει το κράτος της Θεσσαλονίκης... ανάμεσα σ’αυτούς ως απλός στρατιώτης και ο Χάρης... Η Αθήνα μέσα σ’αυτό το σκηνικό πληγώνει την Ρόσα η οποία και φεύγει από την πρωτεύουσα... Οι σελίδες της αυτοβιογραφίας της όλο και γυρνούν..., μιας αυτοβιογραφίας που γράφτηκε για να διαβαστεί μόνο από ένα συγκεκριμένο άτομο. Ποιο είναι αυτό; Θα σας αφήσω να το ανακαλύψετε μόνοι σας! 

      Διαβάζοντας την Αγαπητικιά έπιασα τον εαυτό μου να αναφωνεί -και μάλιστα πριν το πει η Μέλι! Ναι κι όμως!- πως έχουμε μάθει να αναφερόμαστε σε γεγονότα που αφορούν την Ιστορία του τόπου μας χρησιμοποιώντας εκφράσεις αγνοώντας τις συνθήκες που επικρατούσαν όταν λάμβαναν χώρα. Λέμε Χούντα, Εμφύλιος, Εθνικός Διχασμός και σκεφτόμαστε ημερομηνίες ίσως κάποια πρόσωπα. Τι είναι όμως Εθνικός Διχασμός; Ποιες συνθήκες επικρατούσαν κατά την διάρκεια του; Πόσο και ως πότε επηρέασε την χώρα; Και με ποιον τρόπο; «Η Αγαπητικιά» λοιπόν με έκανε όχι απλώς να πληροφορηθώ αυτή την μαύρη σελίδα της Ιστορίας μας αλλά να την κάνω βίωμα, να νιώσω την ένταση, τον θυμό και την παράνοια που καιροφυλακτούσαν στην χώρα τότε. Η αγαπημένη συγγραφέας Σόφη Θεοδωρίδου με τις ρεαλιστικές σκηνές των Νοεμβριανών με έμπασε στην Ιστορία με τρόπο τόσο δοτικό που θεωρώ πως έγινα κοινωνός της με όλη την σημασία της έννοιας. 
        Η πλοκή με τις ίντρικες, τα ήθη της εποχής, μαζί με την άψογη σκιαγράφηση του δυναμικού χαρακτήρα της Ρόσας, του σεμνού του Χάρη, του αλέγκρο της Μάγδας, του καταθλιπτικού της Μαρκέλλας και του τρυφερού μα και μποέμικου του Λευτέρη μου κράτησαν αμείωτο το ενδιαφέρον της ανάγνωσης συντελώντας σε μεγάλο βαθμό στο νοερό μου ταξίδι, ένα ταξιδι γεμάτο συναισθήματα και Ιστορία.
        Συγχαρητήρια στην συγγραφέα για το νέο της άρτιο πόνημα!
        Διαβάστε το! Θα σας ανταμείψει η γραφή της! 

Βαθμολογία 5/5 



Στοιχεία Βιβλίου:
Τίτλος : Η Αγαπητικιά
Συγγραφέας: Σόφη Θεοδωρίδου
Εκδ.: Ψυχογιός
Ημερ. Εκδ.: 17/05/2018
Σελ.: 544
Δήμητρα Κωλέτη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου