Κυριακή 14 Μαΐου 2017

Συζητώντας με την συγγραφέα Μαρία Παπαδάκη!

      Η συγγραφέας Μαρία Παπαδάκη απαντά στο ερωτηματολόγιο των ΒιβλιοΑναφορών και μέσα από τις περιληπτικές απαντήσεις της μας παρουσιάζει, μεταξύ άλλων, την «Κρυσταλλένια μου», το νέο της βιβλίο που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΩΚΕΑΝΙΔΑ.
      Την ευχαριστώ θερμά που ξέκλεψε κάποιες στιγμές από τον πολύτιμο χρόνο της ώστε να πραγματοποιηθεί η παρούσα συνέντευξη, η οποία, φυσικά, είναι, για το blog και για εμένα προσωπικά, μέγιστη τιμή!
     Διαβάστε λοιπόν την συνέντευξη κι ελάτε λίγο πιο κοντά στο έργο και στην προσωπικότητα της συγγραφέως Μαρίας Παπαδάκη!

1. Από τα μέσα Μαΐου το δεύτερο βιβλίο σας, το «Κρυσταλλένια μου» θα αποκτήσει μια θέση στις προθήκες των βιβλιοπωλείων! Αφού σας ευχηθώ να είναι καλοτάξιδο, θα σας ζητήσω να μας το παρουσιάσετε με τον δικό σας μοναδικό τρόπο.

Ναι, χαίρομαι πολύ γι’ αυτό και το περιμένω κι εγώ με αγωνία. Ευχαριστώ πολύ για την ευχή! Η Κρουσταλλένια κατά κόσμον Αντιγόνη είναι μια κοπέλα που ζει στην ελληνική επαρχία τη δεκαετία του ’50. Έχει όνειρα μεγάλα για κείνη την εποχή που το μόνο όνειρο που επιτρέπει να κάνει μια γυναίκα είναι να παντρεύεται όποιον της διαλέγουν οι δικοί της, να υποτάσσεται και να αποκτά παιδιά. Η Αντιγόνη όμως επαναστατεί κι ένα Αυγουστιάτικο βράδυ, παραμονή του γάμου της το σκάει απ’ το πατρικό της κι ακολουθεί τον Κόσμο έναν ηθοποιό ενός πλανόδιου θιάσου. Από κει και πέρα η μοίρα της αλλάζει ριζικά, πολλές φορές τραγικά κι άλλες πάλι με τρόπο που τη φέρνει κοντά στην ψυχή της! Καταλήγει στο σπίτι της νονάς της της Σμυρνιάς Σουλτάνας και περνάει Γολγοθά στα χέρια της. Κάποτε καταφέρνει να πραγματοποιήσει το όνειρό της και να γίνει επιτέλους δασκάλα. Στην Κρήτη, σ’ ένα μικρό χωριό τους Αγίους δέκα γνωρίζει τον έρωτα στο πρόσωπο του Λευτέρη που τη βαφτίζει Κρουσταλλένια γιατί είναι λέει... διάφανη σαν κρύσταλλο! Νιώθει να αναγενάται απ’ τις στάχτες της! Ο δεσμός τους περνάει από χίλια μύρια κύμματα κι από δύσκολες εποχές όπως είναι τα πέτρινα χρόνια της δικτατορίας. Κάποιος από κάπου, σαν από μηχανής Θεός τη βοηθάει να σηκώνεται κάθε φορά που πέφτει και τσακίζεται στους γκρεμούς της ζωής!  Ανυπότακτη, ασυμβίβαστη, αγωνίστρια μα πάνω απ’ όλα γυναίκα η Κρουσταλλένια κατά κόσμον Αντιγόνη, στην περιπετειώδη αναμέτρηση με τη μοίρα της θα συναντήσει απρόσμενους συμμάχους κι ύπουλους εχθρούς και θα ξορκίσει μαύρα μάγια! Το καινούργιο μου βιβλίο εγώ το κρίνω σαν ένα οδοιπορικό ζωής και πάθους. Έπικεντρώνεται στη δύναμη που κρύβει ο άνθρωπος μέσα του να δίνει σάλτο και να κατακτά τον ουρανό!

2. Ποιο ήταν το πρώτο ερέθισμα που έπλασε στο μυαλό σας την υπόθεση του νέου σας βιβλίου;

Το πρώτο ερέθισμα για να γράψω την «Κρουσταλλένια μου» ήταν η ιστορία των γονιών μου! Επομένως ξεκινώ με μαγιά μια αληθινή ιστορία που βέβαια ράβεται και κόβεται και με τις ψαλιδιές και τις βελονιές της μυθοπλασίας.

3. Ποιος από τους ήρωες του νέου σας βιβλίου είναι ο αγαπημένος σας; Ποιος σας ταλαιπώρησε να τον αποτυπώσετε στο χαρτί; Και ποιος σας έκανε να κλάψετε μαζί του;

Ο ήρωας που αγαπώ πολύ και που με ταλαιπώρησε λιγάκι στην ανάλυση του χαρακτήρα του είναι ο Κόσμο. Αέρινος, απόκοσμος, ευάλωτος αλλά και δυνατός, μοιάζει να έχει προσγειωθεί στη γη απ’ τα ουράνια ίσως σαν έκπτωτος άγγελος, ίσως σαν αγγελιοφόρος του Σύμπαντος! Δεν θα σας πω περισσότερα γι’ αυτόν τον ήρωά μου. Θα σας πω μόνο πως κρατάει κλειδιά στα χέρια του κι ανοίγει εφτασφράγιστα μυστικά και κλειδωμένες πόρτες!

Οι ήρωες που μ’ έκαναν να κλάψω είναι οι δυο κεντρικοί μου χαρακτήρες η Αντιγόνη κι ο Λευτέρης, που κατά κάποιον τρόπο προσωποποιούν τους γονείς μου! Ο έρωτάς τους, που είναι δυνατός και έτοιμος να αντιμετωπίσει τα πάνδεινα μέχρι να καρποφορήσει, ξεφεύγει λιγάκι απ’ τα γήινα! Ο τρόπος που υπερπηδούν τις δυσκολίες κάθε φορά, είναι για μένα αξιολάτρευτος αλλά και άκρως συγκινητικός. Αλλά ας τ’ αφήσουμε κι αυτό να το κρίνει ο κόσμος που θα διαβάσει το βιβλίο.

4. Στο εξώφυλλο του βιβλίου γράφει πως η θεματολογία του είναι βασισμένη σε αληθινή ιστορία. Γιατί επιλέξατε αυτή την ιστορία κι όχι κάποια άλλη για να την αποτυπώσετε στο χαρτί; Τι το ξεχωριστό είχε;

Η αληθινή ιστορία πάνω στην οποία βασίζεται η θεματολογία του βιβλίου μου είναι η ιστορία των γονιών μου και γι’ αυτό είναι ξεχωριστή! Καθ’ όλη τη διάρκεια της αποτύπωσής της πάνω στο χαρτί ήμουν συναισθηματικά φορτισμένη, κι αυτό απ’ τη μια είχε τη δυσκολία του κι απ’ την άλλη ο καταιγισμός των συναισθημάτων μέσα μου με διευκόλυνε να αναλύω χαρακτήρες και γεγονότα. Ήταν σαν να ευλογούν οι αγαπημένοι μου από κει ψηλά που βρίσκονται την πέννα μου και να της δίνουν την ώθηση που χρειαζόταν για να προχωρήσει.

5. Διαβάζοντας ένα βιβλίο ψάχνω πάντα κάτω από τις λέξεις τα μηνύματα που ίσως θέλει ο συγγραφέας να μεταφέρει στους αναγνώστες του. Μπορείτε να μοιραστείτε μαζί μας ένα μήνυμα που οι κεντρικοί ήρωες του νέου βιβλίου σας, θέλουν οπωσδήποτε εμείς οι αναγνώστες να το ''παραλάβουμε'';

Ναι, θα πω πως ο άνθρωπος έχει δύναμη τιτάνα μέσα του, κι αν τολμήσει να την ενεργοποιήσει δίνει σάλτο και κατακτά τον ουρανό!

6. Πείτε μας τα συναισθήματα ή τις σκέψεις που σας συντρόφευαν την στιγμή που γράφατε την λέξη Τέλος στην Κρυσταλλένια σας!

Δεν περιγράφονται με δυο φράσεις αυτά τα συναισθήματα. Είναι σαν την απέραντη χαρά που νιώθεις όταν μετά από μερικούς μήνες κύησης κι αναμονής, κρατάς επιτέλους στα χέρια σου το παιδί σου όμορφο κι αρτιμελές!

7. Ποια επίθετα θα χρησιμοποιούσατε για να προσδιορίσετε το βιβλίο σας;

Ακριβώς ότι επίθετα χρησιμοποιώ για να χαρακτηρίσω την βασική ηρωίδα μου, την Αντιγόνη, την Κρουσταλλένια μου! Ανυπότακτο, ασυμβίβαστο, περιπετειώδες! Ύμνο στη δύναμη που έχει ο άνθρωπος να δίνει σάλτο και να κατακτά τον ουρανό.

8. Ποιος διαβάζει για πρώτη φορά το βιβλίο σας ή κάποιες από τις πρώτες σελίδες του από το οικείο περιβάλλον σας; Δέχεστε την όποια κριτική του και επηρεασμένη από αυτή σπεύδετε να διορθώσετε τις όποιες παρατηρήσεις του -αν φυσικά υπάρχουν!- ή είστε ‘’αμετακίνητη’’ σε ότι έχετε γράψει; 

Οι πρώτοι που διαβάζουν τα γραπτά μου κάθε φορά είναι ο άνδρας μου κι η αδερφή μου! Και φυσικά δέχομαι την όποια κριτική τους, πράττω όμως αναλόγως. Ή την υιοθετώ αν κρίνω πως είναι σωστή και διορθώνω τα σημεία που μου επισημαίνουν ή αν κρίνω πως τίποτα δεν πρέπει ν’ αλλάξει, πείτε το από ένστικτο, αφήνω τα γραπτά μου όπως έχουν!

9. Πότε ήρθε η συγγραφή στην ζωή της Μαρίας Παπαδάακη; Ποια ανάγκη τής ικανοποιεί;

Η συγγραφή στη ζωή μου ήρθε σχεδόν απ’ τα παιδικάτα μου. Απ’ το σχολείο ακόμα έγραφα ατελείωτα κι όχι μόνο πεζά αλλά και στιχάκια. Ξεκίνησα πρώτα σαν στιχουργός και μετά κατέληξε στη συγγραφή. Είτε γράφω στίχους είτε πεζό λόγο για μένα αυτό είναι τρόπος ζωής! Είναι ανάσα! Όταν δεν γράφω δεν ζω!

10. Εσείς κατευθύνετε τους ήρωες ή οι ήρωες σας από ένα σημείο και μετά αυτομολούν και κατευθύνουν το χέρι σας κατά την διάρκεια της συγγραφής;

Τους κατευθύνω στην αρχή, αλλά από κάποιο σημείο και μετά αντί να τους παρασύρω εγώ όπου θέλω με παρασύρουν εκείνοι. Και ναι, τότε κατευθύνουν το χέρι μου, και καμιά φορά κοιτάζω τα γραπτά μου κι εκπλήσσομαι κι εγώ η ίδια με την τροπή που έχουν πάρει τα γεγονότα και τα συναισθήματα στο βιβλίο.

11. Αλήθεια, οι ήρωες των δύο μυθιστορημάτων σας με τους χαρακτήρες και την ιστορία τους, που πάνε μετά το τέλος της συγγραφής; Υπάρχουν σε ένα μέρος του μυαλού σας και ζουν ή ‘’εγκλωβίζονται’’ αιώνια στο χαρτί αφήνοντάς τους εκεί;

Μετά τη συγγραφή οι ήρωές μου υπάρχουν ακόμα μέσα μου. Ζουν και βασιλεύουν στο μυαλό και στην καρδιά μου! Ίσως βέβαια σε κάθε καινούργιο βιβλίο οι νέοι χαρακτήρες να εκτοπίζουν λιγάκι τους παλιούς και να τους σπρώχνουν στις γωνιές του μυαλού μου για να πάρουν τη θέση τους στη σκηνή, όμως κι απ’ το παρασκήνιο δουλεύει η αύρα τους και με κατακλύζει κάθε φορά που θα τους σκεφτώ!

12. Για σας ποια στοιχεία σε ένα βιβλίο σας κάνουν να το χαρακτηρίσετε τελικά ως Λογοτεχνία;

Δεν υπάρχουν κλισέ και κανόνες που να χαρακτηρίζουν ένα βιβλίο ως Λογοτεχνία για μένα! Λογοτεχνία, κατά τη γνώμη μου πάντα, είναι το βιβλίο που θα καταφέρει ν’ αγγίξει ψυχές, να κάνει μάτια να δακρύσουν ή να γελάσουν, ν’ αρπάξει τον αναγνώστη και να τον τοποθετήσει ανάμεσα στους ήρωες στην πλοκή και στα δρώμενά του! Όσο περίτεχνο και βυθισμένο σε στοχασμούς και νάναι ένα βιβλίο αν δεν το καταφέρει αυτό, για μένα δεν είναι Λογοτεχνία.

13. Στον καιρό της Κρίσης η Λογοτεχνία και η ανάγνωσή της τι μπορεί να δώσει στον μέσο πολίτη;

Δεν υπάρχουν κλισέ και κανόνες που να χαρακτηρίζουν ένα βιβλίο ως Λογοτεχνία για μένα! Λογοτεχνία, κατά τη γνώμη μου πάντα, είναι το βιβλίο που θα καταφέρει ν’ αγγίξει ψυχές, να κάνει μάτια να δακρύσουν ή να γελάσουν, ν’ αρπάξει τον αναγνώστη και να τον τοποθετήσει ανάμεσα στους ήρωες στην πλοκή και στα δρώμενά του! Όσο περίτεχνο και βυθισμένο σε στοχασμούς και νάναι ένα βιβλίο αν δεν το καταφέρει αυτό, για μένα δεν είναι Λογοτεχνία.

14. Διαβάζετε από μικρή; Αν θέλετε πείτε μας τον τίτλο του βιβλίου που σας είχε κάνει εντύπωση όταν ήσασταν ακόμα μαθήτρια. 

Ναι, διαβάζω από μικρή! Ήμουν η πιο φανατική αναγνώστρια πριν ασχοληθώ με τη συγγραφή κι ακόμα είμαι! Το πρώτο βιβλίο που διάβασα σαν μαθήτρια κι εντυπωσιάστηκα, και προβληματίστηκα, κι ένιωσα την ψυχή μου να αποκτά ιδιαίτερη υπόσταση μέσα μου ήταν το «Ένα παιδί μετράει τ’ άστρα» του Μενέλαου Λουντέμη.

15. Υπάρχει κάποιο βιβλίο σύγχρονου συγγραφέα που διαβάσατε και θα θέλατε να το είχατε γράψει εσείς;

Πολλά βιβλία σύγχρονων συγγραφέων θα ήθελα να έχω γράψει εγώ! Η επικοδομητική ζήλεια όταν διαβάζει ένας συγγραφέας το βιβλίο ενός άλλου συγγραφέα είναι το βούτυρο στο ψωμί του! Του κεντρίζει την επιθυμία να γράψει κάτι εφάμιλλο ή καμιά φορά να το ξεπεράσει κιόλας!

16. Ο αγαπημένος σας σύγχρονος συγγραφέας; Και κλασσικός;

Ο αγαπημένος μου κλασσικός συγγραφέας που για μένα είναι και ο πιο σύγχρονος που υπάρχει είναι ο Νίκος Καζαντζάκης.

17. Προτείνετε μας ένα βιβλίο!

«Οι αδερφοφάδες» του Νίκου Καζαντζάκη. Όποιος διαβάσει αυτό το βιβλίο αλλάζει σίγουρα τη θεώρησή του για τη ζωή!

18. Στο ερωτηματολόγιο μου σχεδόν πάντα ρωτώ τους συγγραφείς για τα επόμενα συγγραφικά τους βήματα. Με εσάς όμως δεν θα κάνω το ίδιο, μιας και οι ήρωες του νέου σας πονήματος φαντάζομαι πως κατακλύζουν ακόμη την σκέψη σας. Θα αρκεστώ λοιπόν στο εξής ερώτημα: Πείτε μας ένα θέμα που θα θέλατε οπωσδήποτε να ασχοληθείτε σε κάποιο από τα επόμενα βιβλία σας;

Ναι, οι ήρωες του νέου βιβλίου μου πρωταγωνιστούν ακόμη μέσα μου και θα πρωταγωνιστούν για αρκετό καιρό ακόμη. Θα απαντήσω όμως στην ερώτησή σας και θα πω πως σε κάποιο από τα επόμενα βιβλία μου θα ήθελα να ασχοληθώ μ’ ένα θέμα φαντασίας. Θα μου πείτε όλα τα βιβλία στη φαντασία δεν στηρίζονται; Ναι, αλλά όταν εγώ λέω... φαντασίας κυριολεκτώ! Θέλω να ασχοληθώ με το ανεξήγητο, τα παράλληλα σύμπαντα, τα ταξίδια σε άλλες διαστάσεις!

19. Κλείνοντας, και αφού σας ευχαριστήσω πολύ για τον χρόνο που διαθέσατε για να απαντήσετε στο ερωτηματολόγιο μου, θα ήθελα να δώσετε ένα μήνυμα που να απευθύνεται σε όλους όσους δεν διαβάζουν λογοτεχνία, προκειμένου αυτό το μήνυμα να συμβάλει στην προτροπή να έρθουν σε επαφή με τον κόσμο του βιβλίου!

«Όλ’ αυτά που ζητάς είν’ εκεί που φοβάσαι να πας» Είναι ένας στίχος απ’ το καινούργιο τραγούδι «Δρόμοι στο φως» που φτιάξαμε με τον Παναγιώτη Στεργίου και τον Βασίλη Λέκκα. Ναι, τα βιβλία για μένα είναι «Δρόμοι στο φως».

****

Υπόθεση Οπισθόφυλλου:

Tη δεκαετία του ’50 σε ένα μικρό χωριό της Ευρυτανίας, στους Κορυσχάδες, μεγαλώνει η Αντιγόνη με την κρουσταλλένια ομορφιά. Ονειρεύεται να σπουδάσει δασκάλα, μα πρέπει να νικήσει τις αυστηρές αρχές της εποχής που θέλουν τη γυναίκα να σκύβει το κεφάλι και να παντρεύεται όποιον της διαλέγουν οι δικοί της. Μια μέρα δεν αντέχει την καταπίεση και το σκάει απ’ το χωριό ακολουθώντας τον Κόσμο, ηθοποιό σ’ έναν πλανόδιο θίασο. Ανυπότακτη, ασυμβίβαστη, αγωνίστρια μα πάνω απ’ όλα γυναίκα, στην περιπετειώδη αναμέτρηση με τη μοίρα της θα συναντήσει απρόσμενους συμμάχους κι ύπουλους εχθρούς και θα ξορκίσει μαύρα μάγια, ώσπου να γευτεί τη μαγεία της αληθινής ευτυχίας και να γνωρίσει τον απόλυτο έρωτα στο πρόσωπο του Λευτέρη. Ένα οδοιπορικό ζωής και πάθους βασισμένο σε αληθινά γεγονότα, ένας ύμνος για τη δύναμη που κρύβει ο άνθρωπος μέσα του να δίνει σάλτο και να κατακτά τον ουρανό.





Βιογραφία Συγγραφέως: 

Η Μαρία Παπαδάκη γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης, όπου και μεγάλωσε. Σπούδασε λογιστική και αγγλικά, και έχει συνεργαστεί με το διαδικτυακό περιοδικό «Μουσικόραμα». Είναι καταξιωμένη στιχουργός, έχοντας σπουδαίες συνεργασίες στο ενεργητικό της και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Το πρώτο της μυθιστόρημα ΤΙ ΓΥΡΕΥΩ ΕΔΩ;  ακολούθησε την ποιητική συλλογή ΑΓΑΠΕΣ ΔΡΟΣΟΥΛΙΤΕΣ. Το δεύτερό της μυθιστόρημα, ΚΛΕΙΣΤΟ ΛΟΓΩ ΑΓΑΠΗΣ, βασίζεται σε αληθινά γεγονότα και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΩΚΕΑΝΙΔΑ. Ζει στην Αθήνα και είναι παντρεμένη.  Για την ιστορία της Ακριβής, η συγγραφέας έγραψε τους στίχους για το τραγούδι «Λόγω αγάπης», που το ερμήνευσε ο Βασίλης Λέκκας, σε μουσική της Βάσως Αλλαγιάννη.
Ακολουθεί το τρίτο της μυθιστόρημα με τίτλο ΚΡΥΣΤΑΛΛΕΝΙΑ ΜΟΥ 

Δήμητρα Κωλέτη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου