Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου 2015

Συζητώντας με τον συγγραφέα Σπύρο Πετρουλάκη!

     «Η εξομολόγηση» του Σπύρου Πετρουλάκη είναι ένα βιβλίο που με καθήλωσε κατά την ανάγνωσή του! Πρόκειται για ένα κοινωνικό δράμα που με έκανε να κλάψω, να πονέσω και να αισθανθώ βαθιά τους ήρωες του. Αποτελεί για εμένα ένα από τα ωραιότερα βιβλία του συγκεκριμένου είδους που διάβασα το 2015….
  Ο συγγραφέας της Εξομολόγησης δέχτηκε να απαντήσει στο ερωτηματολόγιο των ΒιβλιοΑναφορών κάτι που αποτελεί τιμή για το blog και για εμένα προσωπικά. Τον ευχαριστώ λοιπόν πολύ για τον χρόνο που διέθεσε για να μου παραχωρήσει την ακόλουθη συνέντευξη!
       Απολαύστε την.... διαβάζοντάς την θα ανακαλύψετε ένα κομμάτι του δημιουργού Σπύρου Πετρουλάκη! 


1. «Η Εξομολόγηση» κυκλοφόρησε τον Μάιο από τις εκδόσεις Μίνωας! Αφού σας ευχηθώ να συνεχίσει ανεμπόδιστα το συγγραφικό της ταξίδι, θα σας ζητήσω να μας πείτε δυο λόγια γι’ αυτή. Δυο λόγια τα οποία δεν έχουν ειπωθεί ακόμη και θα θέλατε , πολύ, να ακουστούν. 

Ευχαριστώ πολύ για τις ευχές σου Δήμητρα. Το ταξίδι που ξεκίνησε πριν από τρία μόλις χρόνια για μένα συνεχίζεται. Και συνεχίζεται με αρκετούς σταθμούς και ολοένα και περισσότερο συνοδοιπόρους. Ανθρώπους που δίχως να γνωρίζω αγάπησαν και αγκάλιασαν τα βιβλία μου και εμπιστεύτηκαν εμένα σαν να με γνώριζαν καιρό. Σε όλους αυτούς τους ανθρώπους τους άγνωστους και τους γνωστούς φίλους μου είναι αφιερωμένο το νέο μου βιβλίο.

2.  Ποιο ήταν το ερέθισμα που έπλασε στο μυαλό σας την υπόθεση Της εξομολόγησης

Το ερέθισμα ήταν ένα και μοναδικό. Ήταν η πρώτη ύλη. Δηλαδή η βασική ιστορία του βιβλίου μου. Η πραγματική ιστορία της γιαγιάς μου ως ένα σημείο και από εκεί και πέρα η ιστορία άλλων τριών διαφορετικών ανθρώπων. Η Εξομολόγηση είναι βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα, σε καταστάσεις που έζησαν άνθρωποι σαν κι εμένα, σαν κι εσένα. 

3. Διαβάζοντας ένα βιβλίο ψάχνω πάντα κάτω από τις λέξεις τα μηνύματα που ίσως θέλει ο συγγραφέας να μεταφέρει στους αναγνώστες του. Μπορείτε να μοιραστείτε μαζί μας ένα μήνυμα που η ιστορία της Ελένης θέλει οπωσδήποτε να το μεταλαμπαδεύσει στους αναγνώστες της;

Η Εξομολόγηση έχει αρκετά μηνύματα για τον αναγνώστη που θα τη διαβάσει με ειλικρίνεια. Δεν θα αναφερθώ σε αυτά παρά δα παραθέσω ένα μικρό απόσπασμα: «Τη λάσπη της γης, ακόμα και τις ακαθαρσίες μπορείς να τα πλύνεις και να φύγουν. Η λάσπη όμως που έχουν οι άνθρωποι στην ψυχή, όσο και να την πλύνεις, όσο και να την καθαρίσεις, δεν φεύγει ποτέ. Μένει εκεί. Ένα άσβεστο στίγμα»

4. Ποιος, από το σύνολο των ηρώων σας,  είναι ο αγαπημένος σας ήρωας; Και ποιος σας ‘’ταλαιπώρησε’’, είτε ψυχολογικά, αφού απείχε πολύ από τον δικό σας ψυχισμό, είτε τεχνικά, να τον αποτυπώσετε στο χαρτί;

Αγαπημένος μου ήρωας είναι ο Μανούσος διότι τον έχω γνωρίσει, έχουμε κάνει παρέες και τέτοιοι άντρες που αφιέρωσαν τη ζωή τους ολόκληρη σε ένα έρωτα σπανίζουν τις μέρες μας. 
Τώρα στην ερώτηση, αν κάποιος ήρωας με ταλαιπώρησε ή με δυσκόλεψε μπορώ να σου πω με σιγουριά, κανένας. Όλοι οι ήρωές μου ακόμα και εκείνοι που δεν τους έχω δει, δεν τους έχω ζήσει, πριν πάρουν το ρόλο τους στις σελίδες μου έχουν περάσει από πολύ προσεκτικό έλεγχο. Δεν υπάρχουν πουθενά τυχαία μέσα στα βιβλία μου. Τους αγαπώ όλου του ίδιο ακόμα και τους πολύ κακούς. 

5. Ποιος διαβάζει για πρώτη φορά το βιβλίο σας ή κάποιες από τις πρώτες σελίδες του από το οικείο περιβάλλον σας; Δέχεστε την όποια κριτική του και επηρεασμένος από αυτή σπεύδετε να διορθώσετε τις όποιες παρατηρήσεις του -αν φυσικά υπάρχουν!- ή είστε ‘’αμετακίνητος’’ σε ότι έχετε γράψει;

Υπάρχει ένας πολύ κλειστός κύκλος (μετριέται στα δάχτυλα του ενός χεριού) που παίρνει τα χειρόγραφα μου κεφάλαιο προς κεφάλαιο και μπορώ να σου πω ότι με περνάει από ψιλό κόσκινο. Είναι οι σκληρότεροι κριτές μου και τους εμπιστεύομαι απόλυτα. Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι με επηρεάζουν. Τους ακούω προσεκτικά πάντα και μετά κάνω εκείνο που πιστεύω ότι είναι το καλύτερο για το βιβλίο μου ή για την εξέλιξη της ιστορίας. 

6. Όταν τελειώνετε την συγγραφή του κάθε βιβλίου σας ποιο είναι το συναίσθημα που σας κατακλύζει και πως αποφορτίζεστε από αυτό ώστε να προχωρήσετε στη συγγραφή του επόμενου βιβλίου σας; 

Το τέλος μου αφήνει μια γλυκόπικρη γεύση. Είναι σαν να φεύγει κάποιος δικός μου για ένα μακρύ ταξίδι. Όμως το θετικό είναι ότι τους ήρωες μου τους ξανασυναντώ στις παρουσιάσεις στις διάφορες πόλεις και φυσικά στις ατέλειωτες συζητήσεις με τους αναγνώστες. Δεν έχω τρόπο αλλά ούτε και λόγο να αποφορτιστώ από αυτόν τον ιδιότυπο αποχωρισμό. 

7. Τα θετικά σχόλια των αναγνωστών σίγουρα θα σας χαροποιούν και θα αντλείτε από αυτά δύναμη για την συνέχεια! Με τα αρνητικά -αν φυσικά υπάρχουν!- τι γίνεται; Πως τα αντιμετωπίζεται; Και, εξαιτίας αυτών, έχετε σκεφτεί να κάνετε εκπτώσεις στο γραπτό σας με σκοπό να αγγίξετε και αυτούς τους αναγνώστες ή όταν γράφετε, γράφετε απαλλαγμένος από τέτοιες πρακτικές, θα έλεγα, σκέψεις;

Τα αρνητικά σχόλια τα δέχομαι με το ίδιο ενδιαφέρον που δέχομαι και τα θετικά. Προς Θεού, δεν γίνεται σε όλον τον κόσμο να αρέσουν τα βιβλία μου. Σίγουρα υπάρχει ένα μέρος του κοινού που δεν τους αγγίζει η γραφή μου, που δεν τους αρέσουν οι ιστορίες μου. Ακούω προσεκτικά αν κάποιος έχει κάτι να μου πει, διότι από κάθε άνθρωπο έχεις να πάρεις κάτι. Ακόμα και από τον μεγαλύτερο επικριτή σου. Μέχρι και από τους κακόβουλους. Όλοι έχουν να σου δώσουν. Απλά εγώ κρατάω αυτά που με ενδιαφέρουν και προχωράω παρακάτω δίχως να με ενδιαφέρει να χαϊδέψω αυτιά ή να ακολουθήσω την περπατημένη.  

8. Είστε στιχουργός. Αν Η εξομολόγηση ήταν τραγούδι ποιος/α θα θέλατε να το ερμηνεύσει; 

Η Εξομολόγηση είναι τραγούδι και ακούγεται από τη Λένα Αλκαίου με τίτλο «Γυαλιά κομμάτια μου» στο ομότιτλο CDτης. Οι στίχοι είναι δικοί μου εμπνευσμένοι από την Εξομολόγηση και η μουσική του Γιάννη Νικολάου.

9. Πότε ήρθε η συγγραφή στην ζωή του Σπύρου Πετρουλάκη; Ποια ανάγκη τού καλύπτει; 

Η συγγραφή επανήρθε πριν από λίγα χρόνια αφού η πρώτη μου απόπειρα ήταν στα γυμνασιακά μου χρόνια. Έκτοτε κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι. Πέρασαν οι καιροί και με έβρισκαν αφιερωμένο στα στιχάκια και τη μουσική μου. Ο ερχομός των παιδιών μου με παρακίνησε σιγά σιγά να ξεκινήσω με το πρώτο μου παραμύθι. Μετά ακολούθησαν κι άλλα που ήταν μόνο για ιδία χρήση. Κάπου εκεί έπεσε η ιδέα του μυθιστορήματος και «Το παράθυρο της Νεφέλης» έγινε πραγματικότητα. Τώρα πλέον η συγγραφή είναι σχεδόν καθημερινή ανάγκη και μου καλύπτει μια σειρά από ανοιχτά κενά. Γεμίζει, ας πούμε, το μέσα μου.

10. Μέσα στο γραπτό σας βάζετε αυτοβιογραφικά στοιχεία;

Φυσικά. Ποιος δεν το κάνει; Άλλωστε είναι η πιο προσιτή αποθήκη στοιχείων.

11. Ποιο βιβλίο σάς επηρέασε και έμεινε χαραγμένο στη μνήμη σας αφού πιστεύετε πως και αυτό διαμόρφωσε την σκέψη σας;

Δεν θεωρώ ότι κάποιο βιβλίο διαμόρφωσε τη σκέψη μου αλλά αυτό που έχει μείνει χαραγμένο στη μνήμη μου εκτός από το Άρωμα του Πατρίκ Ζισκίντ που λατρεύω, είναι η Ασκητική του Νίκου Καζαντζάκη. Και αυτό όχι τόσο για την απαράμιλλη  σπουδαιότητα του έργου, αλλά ότι άρχισα να το διαβάζω όταν ήμουν 15 ετών. Ομολογώ ότι δεν καταλάβαινα τίποτα και χρειάστηκε να διαβάζω την κάθε σελίδα τρεις και τέσσερις φορές πριν το παρατήσω. Τελικά στην ηλικία των τριάντα ήταν ότι έπρεπε για μένα.

12. Ο αγαπημένος σας σύγχρονος συγγραφέας; Και κλασσικός;

Σύγχρονοι αγαπημένοι πολλοί. Ποιον να πιάσω και ποιον να αφήσω: Μαρία Τζιρίτα, Πένυ Παπαδάκη, Μένιος Σακελαρόπουλος, Λένα Μαντά, πόσοι και πόσοι. Από τους «πρωτόπλαστους» τη Χριστίνα Πομόνη που με το πρώτο της βιβλίο με κέρδισε. Κλασικός αγαπημένος ο Έρνεστ Μίλλερ Χέμινγουεϊ.

13. Πείτε μας ένα θέμα που θα θέλατε οπωσδήποτε να ασχοληθείτε σε κάποιο από τα επόμενα βιβλία σας; 

Χιουμοριστική περιπέτεια. 

14. Στον καιρό της Κρίσης η Λογοτεχνία και η ανάγνωσή της τι μπορεί να δώσει στον μέσο πολίτη;

Μπορεί να δώσει μια πρώτης τάξης διασκέδαση, αφού το βιβλίο είναι μια κάπως οικονομική διέξοδος και φυσικά να θρέψει το πνεύμα και να ταξιδέψει τον αναγνώστη σε μαγικούς τόπους. 

15. Θα κάνω την ερώτηση που κάνω στους φίλους που ξέρω πως διαβάζουν: Ποιο βιβλίο διαβάζετε αυτή την περίοδο;

Διαβάζω την «Αηδονόπιτα» του Ισίδωρου Ζουργού.

16. Προτείνετε μας ένα βιβλίο!

Την Ιόλη, της Μαρίας Τζιρίτα.

17. Πείτε μας μια φράση που σας εκφράζει και αποτελεί για σας μότο ζωής;

Είναι μία λέξη: «Πίστη» και δεν εννοώ στα Θεία αλλά στον εαυτό μας.

18. Τι να περιμένουμε στο μέλλον από την πένα σας;

Την Άνοιξη έρχεται ένα βιβλίο «έκπληξη» όπως το έχουν χαρακτηρίσει όσοι γνωρίζουν, ενώ το Φθινόπωρο θα κυκλοφορήσει και το πρώτο μου παραμύθι για παιδιά 3 – 7 ετών, φυσικά από τις εκδόσεις ΜΙΝΩΑΣ.


19. Κλείνοντας, και αφού σας ευχαριστήσω πολύ για τον χρόνο που διαθέσατε για να απαντήσετε στο ερωτηματολόγιο μου, θα ήθελα να δώσετε ένα μήνυμα στους αναγνώστες σας.

Αγάπη και επιείκεια.


******

Βιογραφία συγγραφέως


Γεννήθηκα στην Αθήνα, έζησα στο Ρέθυμνο και στα Χανιά, από τα οποία κατάγομαι.

Ασχολούμαι με τη μουσική επαγγελματικά, παίζοντας ούτι, τραγουδώντας, γράφοντας μουσικές και στίχους για μένα και όλο τον κόσμο.

Έχω συμμετάσχει σε παραστάσεις και συναυλίες σε όλη την Ελλάδα.

Παράλληλα είμαι ραδιοφωνικός παραγωγός στο Δίκτυο fm 91,5 στα Χανιά.

Τις καλύτερες ώρες μου τις περνάω παίζοντας με τα παιδιά μου, την Ειρήνη εννέα ετών που με διαβεβαιώνει ότι «εγώ θα βαριόμουν να διαβάσω τόσο μεγάλο βιβλίο», και τον Κωνσταντίνο, επτάχρονο κυνηγό δεινοσαύρων και άλλων μοχθηρών δράκων.

Γράφω και αφηγούμαι παραμύθια πειράζοντας τον κόσμο.
Ανακατεύω τα πράγματα και είμαι αυτός που βάζει τους ψύλλους στα άχυρα.
Είμαι προπονητής και Πανελληνιο­νίκης στο Taekwondo όπου κατέχω 6 Dan.
Έχω ασχοληθεί με τη φωτογραφία, την αναρρίχηση και τις καταδύσεις.
Το πρώτο μου CD με συμμετοχή γνωστών καλλιτεχνών είναι στα σκαριά.

Βιβλία του συγγραφέως: Η ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ, ΤΑ ΠΑΡΑΘΥΡΑ ΤΗΣ ΝΕΦΕΛΗΣ, Ο ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΤΟΥ ΚΥΒΕΡΝΗΤΗ και ΣΤΑ ΧΝΑΡΙΑ ΤΟΥ ΚΟΥΡΣΑΡΟΥ ΜΠΑΡΜΠΑΡΟΣΑ. (Τα δυο τελευταία είναι βιβλία για μικρούς αναγνώστες) Όλα του τα βιβλία κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Μίνωας!

Εδώ μπορείτε να δείτε αναλυτικά τα βιβλία του Σπ.Πετρουλάκη! 

Δήμητρα Κωλέτη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου